Om teateret

 Om teateret

Til deg som skal på forestilling

Hvor holder dere til?

Vi holder til i Stortingsgata 16, rett ved Spikersuppa midt mellom Stortinget og Nationaltheatret. Det kan ikke bli mer sentralt!

Har dere parkering?

Det finnes ikke parkeringsmuligheter på gatene rundt teateret, så garasjeparkering er eneste alternativet. Du finner flere anlegg i nærheten, les mer på Aimo Parks sider her.

Har dere egen billettluke?

Christiania Teater har ikke egen billettluke men det vil finnes publikumsverter i foajéen en time før forestillingen starter.

Billetter kan bestilles på våre hjemmesider og på Eventim.no eller via deres kundeservice på telefon (+47) 21 95 92 00 som er åpen mandag-torsdag 9:30-16:00 og fredag 9:30-15:30. De kan også kontaktes på kundeservice@eventim.no.

Hva er forskjellen på de ulike prissonene?

Vi har stort sett 4 ulike prissoner på samtlige av våre produksjoner, og disse er basert på sikt.

Premium (gul) har best sikt, og er plassert på oddetall-rader på parkett og de to første radene på midtbalkong.

Prissone 2 (grønn) er stort sett plassert på partall-rader på parkett og rad 3 og 4 på midtbalkong. Prissone 2 på parkett har en stolrad foran seg på samme høydenivå.

Prissone 3 (blå) har noe begrenset sikt, setene er plassert ute på sidene på parkett, og på første rad på sidebalkong.

Prissone 4 (rød) har begrenset sikt da de er plassert på sidebalkong. Dette innebærer at du bl.a. ikke ser hele scenen.

Jeg har ikke mottatt billettene jeg har kjøpt?

Har du bestilt og betalt billetter blir de sendt direkte til den e-post adressen du har registrert. Unntak er dersom du krysset av for at de skal skrives ut og sendes med ordinær post.

Om du ikke har mottatt eBilletter har de troligvis havnet i spam/søppelfilteret ditt. Dersom du ikke finner dem der, kan du forsøke å logge inn på din profil og velge å få de gjensendt. (Obs! Velger du dette alternativet vil ikke tidligere billetter lenger fungere på innscanning i døren).

Har du fortsatt problem med å finne dine billetter, kontakter du Eventim sin kundeservice på kundeservice@eventim.no eller telefon (‭+47) 21 95 92 00‬ så vil de hjelpe deg.

Selger dere gavekort?

Du kan kjøpe gavekort som kan benyttes på samtlige av våre forestillinger ved å besøke vår webshop. Link finner du i menyen på siden.

Gavekortene våres kan ikke benyttes hos Hotel Christiania Teater eller Restaurant Teatro.

Kan jeg gjøre endringer på billettene mine eller få pengene tilbake?

Vi tilbyr som hovedregel bytting til en annen dato eller til gavekort så lenge det er minimum 14 dager eller mer til forestillingen du har kjøpt billetter til.

Eventims billettavgift vil bli belastet på ny ved endring eller trukket fra ved flytting til gavekort.

Det er ikke mulig å refusjon på kjøpte billetter eller på mellomlegg dersom du bytter til en rimeligere billett enn de du i utgangspunktet har kjøpt.

Har dere grupperabatt?

Vi gir 10% rabatt på billettens grunnpris til grupper på 20 personer eller mer. Du bestiller dette selv i vår webshop eller så kan du ta kontakt med Eventim kunderservice for å bestille dette på telefon: (+47) 21 95 92 00‬

Kan dere sende ut faktura?

Du kan velge å betale på faktura dersom du bestiller minst 20 billetter på samme bestilling/forestilling og du har et firma med godkjent org. nr. i Brønnøysundregisteret.

Bestillingen må gjøres via Eventims kundeservice og betalingsfrist er senest to uker før den aktuelle forestillingen. QR-kode på billettene vil ikke aktiveres før betalingen er registrert. Obs! Det tilkommer fakturagebyr.

Du når Eventims kundeservice her:
E-post: kundeservice@eventim.no
Telefon: (‭+47) 21 95 92 00‬.

Åpningstider:
Mandag - Torsdag: 09:30-16:00
Fredag: 09:30-15:30

Godtar dere ledsagerbevis?

Christiania Teater er et privatdrevet teater helt uten noen form for statlig eller kommunal støtte.

Vi har derfor dessverre ikke mulighet til å tilby fribilletter til ledsager.

Har dere tilgang for bevegelseshemmede?

Teateret er tilrettelagt for rullestolbrukere med rullestolheis og eget h/c-toalett to trapper ned fra entréen samt til teatersalen parkett en trapp ned. Balkongen har ikke tilgang for rullestolbrukere.

Obs! Rullestolheisen har en maksimal kapasitet på 230 kg inkludert stol og rullestolbruker. Dette innebærer dessverre at mange elektriske stoler blir for tunge for heisen. Vi har tilgjengelig en standard lånestol (10kg) som bruker kan benytte mens el-stol parkeres i foajé. Det er viktig at bruker har med seg ledsager som er behjelpelig med forflytning fra egen stol til lånestol.

VIKTIG:
rullestolplass må bestilles via Eventim Kundeservice!
Telefon: (‭+47) 21 95 92 00‬
E-post: kundeservice@eventim.no

Åpningstider:
Mandag - Torsdag: 09:30-16:00
Fredag: 09:30-15:30

Har dere teleslynge?

Teatersalen har installert et teleslynge-system for trådløs kobling til høreapprat.

Obs! På grunn av salens utforming er det kun dekning på parkett og ikke på balkong!

Har dere en nedre aldersgrense?

Som en hovedregel tillater vi ingen barn under 3 år inn i salen - uavhengig av type forestilling. Ellers praktiserer vi normalt ingen aldersgrense men alle under 16 år skal være i følge med voksne og samtlige skal ha en egen billett / et eget sete.

På enkelte konserter og arrangementer kan det likevel være egne aldersgrenser, i så fall vil dette fremkomme på informasjonen om det enkelte arrangementet.

Det kan også være greit å vite at vi låner ut barneseter uten kostnad for de som trenger å komme litt høyere for å få litt bedre oversikt. Dette gjelder primært på parkett. Spør våre publikumsverter i garderoben så hjelper de til med dette! Ta gjerne setet med til oppsamlingsstativ ved utgangen når forestillingen er slutt.

Det er viktig at du tar hensyn til øvrig publikum under forestillingen. Dersom ditt barn er så urolig at det er til sjenanse for andre, er vi takknemlig for at du tar med barnet ut fra teatersalen.

Babyer eller kjæledyr er ikke tillatt.

Kan man ta barnevogn med inn på teateret?

Det er svært begrenset med plass i teateret, og det er kun plass til noen få barnevogner og da kun om de går å folde sammen.

Ta kontakt med våre publikumsverter for å få informasjon om hvor disse kan plasseres.

Når skal jeg komme til teateret?

Vi anbefaler alle å være på teateret minst 30 minutter før forestillingen starter.

Dersom du ankommer etter at forestillingen har startet kan publikumsvertene holde deg igjen i foajé til det blir et passende sted i forestillingen ut fra din plassering i salen.

Med gyldig billett har du rett til en plass, men kommer du etter at forestillingen har startet må du akseptere at personalet kan gi deg en annen plass en den du i utgangspunktet har bestilt, om de finner dette hensiktsmessig og det vil oppleves som sjenerende for øvrig publikum dersom du f. eks. sitter midt på en rad og alle må reise seg osv.

Har dere garderobeplikt?

Det er bemannet publikumsgarderobe og garderobeavgift inngår i billettprisen. (Noen få unntak ved eksterne produksjoner som f. eks. Candlelight Orchestra!)

Større jakker/yttertøy som ikke kan foldes sammen og legges på fanget, samt større bager/sekker o.l., må leveres inn i garderoben og kan ikke tas med inn i salen. Selv om garderoben er bemannet henger du fra deg personlige eiendeler på eget ansvar.

Garderoben finnes to trapper ned fra entréen. Mistet garderobelapp medfører en avgift på 100,-

Obs! Garderoben stenger 15 minutter etter endt forestilling så pass på å hent ut innlevert tøy/vesker i god tid.

Hvor finnes toalettene?

Du finner eget herre-, dame- og h/c-toalett to trapper ned fra foajéen ved garderoben.

Det finnes også herre- og dametoaletter en trapp opp fra foajé for de som skal sitte på balkong.

Benyttes det scenerøyk?

Utover vannbasert scenerøyk (s.k. hazer) kan det forekomme bruk av glykol, urtebasert sigarettrøyk, blinkende lys (s.k. strobelys), pyrotekniske effekter og/eller konfetti/snø/såpebobler i noen av våre forestillinger. Dette vil i så fall fremkomme på informasjonen til det aktuelle arrangementet.

Er det tillatt å ta med snacks og drikke inn i teatersalen?

Snacks og drikke som dere har kjøpt i våre barer kan dere ta med inn i teatersalen.
Medbrakt mat og drikke er ikke tillatt.

Vi har to barer i teateret, hovedbaren en trapp ned fra entréen hvor du også finner inngang til parkett.

Det finnes også en mindre bar en trapp opp fra entré, på mesanin, for alle som skal sitte på balkong.

Kan jeg ta bilde eller filme under forestilling?

Vår hovedregel er at både du, skuespillere og alle rundt deg får en mye bedre opplevelse dersom du lar telefonen ligge i flymodus i lommen under forestillingen.

Dersom du ønsker å ta bilde eller filme oppfordrer vi deg til å gøre det i forestillingens applaustakk og da uten blits!

Og når du deler disse bildene eller filmene på sosiale media er det selvsagt fint om du tagger med #christianiateaterscene !

Jeg glemte noe på teateret, hva gjør jeg?

Vi oppbevarer gjenglemte gjenstander i 2 måneder.

Kontakt stay@christianiateater.com eller ring resepsjonen til Hotel Christiania Teater på telefon (+47) 21 04 38 00 dersom du har glemt noe etter ditt besøk.

Historikk

Stortingsgata 16 formelig oser av historie og i det du kommer inn i bygningen vet du at du har kommet til et spesielt sted.

Les mer

Hotel Christiania Teater

Et sentralt “boutique hotel” i hjertet av Oslo

Uansett hva som bringer deg til Oslo, så kan vi garantere et varmt, trygt og flott opphold på et av byens mest sjarmerende hotell.

Les mer

Restaurant Teatro

Hovedstadens beste pizza!

I andre etasje finner du restaurant Teatro, som serverer alt fra hotellets frokost til uforglemmelig pizza og et stort utvalg av gode viner.

Les mer

Produsentene

Starworks & Over Norge

Bli bedre kjent med de fire produsentene med teatersjef Bjarte Hjelmeland i spissen og se bilder og film fra den offisielle åpningsfesten i august'22!

Les mer